CZ | EN

Vypracování metodiky pro detekci chladicí kapaliny v olejích po odstranění stop ethylenglykolu

Methodology for detection of coolant in oil after ethylenglycol removal

Vypracování metodiky pro detekci chladicí kapaliny v olejích po odstranění stop ethylenglykolu

Methodology for detection of coolant in oil after ethylenglycol removal

ANOTACE

Ačkoliv je oběh chladicí kapaliny od olejového oběhu ve spalovacím motoru oddělen, dochází k vzájemné kontaminaci obou provozních kapalin. Větší průnik chladicí kapaliny na bázi ethylenglykolu do oleje vede ke snížení účinnosti mazání a dalším problémům. Ethylenglykol přítomný v oleji za vysokých teplot degraduje a usazuje se ve formě tzv. glykolové gumy. Následná detekce průniku chladicí kapliny je s použitím současných metodik nemožná. Cílem práce je navrhnout a vyzkoušet metodiku, která umožní detekci průniku chladicí kapaliny i po odstranění ethylenglykolu. Možnou cestou je analýza zbytkového množství chloridů v oleji. Další postupy budou také zváženy. V práci budou použity vzorky olejů s různou historií a modelové znečištěné oleje.

ANNOTATION

Coolant and oil circuits are separated in combustion engines. Anyway, certain cross-contamination of the liquids cannot be avoided. Significant contamination of the oil with ethylenglycol from the coolant can lead to a lower efficiency of lubrication and other problems. Ethylenglycol present in the oil degrades at high temperatures and deposits as so called glycol rubber. Further detection of the contamination is impossible using currently available techniques. The goal of this work is to propose and test a methodology allowing for detection of the oil contamination by the coolant even after the ethylenglycol removal. It might be possible to detect it due to presence of chloride ions. Further methods will be considered as well. Oils with different history and model contaminated oils will be used in the